Thursday, February 4, 2010

Lutong Bukit Malawati

Lutong ataupun silverleaf monkey memang cukup banyak kat Kuala Selangor ni.Antara spesis primat yang jinak, tetapi kadang-kala boleh menyusahkan, terutama jikalau di rumah kita ada pokok buah-buahan.Habis dimakan olehnya (ramai pulak tu sekali datang).Lutong-lutong ni tinggal kat sekitar Bukit Malawati dan biasanya awal pagi ataupun petang ia akan keluar untuk mencari makanan.

Pagi tadi, ayah saya buang setandan pisang buruk di depan rumah untuk menarik perhatian lutong-lutong ni.Jadi saya pun terus mencapai kamera D60 + Lens Nikkor DX AF-S 35mm f/1.8 saya dan mengambil beberapa shot ketika mereka sedang asyik meratah pisang buruk tu.

Exposure:0.005 sec (1/200)
Aperture:f/1.8
Focal Length:35 mm
ISO Speed:100

Rezeki jangan ditolak

Kais Pagi Makan Pagi, Kais Petang Makan Petang

Lutong-11

Susah sebenarnya nak mendapatkan shot yang bagus disebabkan lutong-lutong ni asyik lari bila kamera dihalakan ke arah mereka.

Untuk melihat lebih banyak gambar yang telah saya ambil sepanjang ini, bolehlah berkunjung ke laman Yahoo!Flickr saya di SINI.



No comments: