Tuesday, November 18, 2008

Penghujung Rindu



Bila kekasih mengundang aku pulang
Mahligai menanti penuh gemilang
Bila kekasih menyingkap tabir cinta
Tiada terbatas dengan kata-kata

Dapatkah aku membalas dengan air mata
Tanda syukur menerima
Setelah sekian lama
Menghamba hidup pada dunia

Seribu tahun takkan sama
Sesaat bersatu dalam nyata
Kerna kasih ku sanggup korbankan
Jasad dan nyawa

Terang bulan kerana mentari
Hadir bayang kerana cahaya
Begitulah cinta kita

Tiada jarak pemisah lagi
Tiada garis sempadan budi
Aku terima dan jua memberi
Seikhlas hati

Seribu tahun dan sejuta langkah
Seribu tahun bersinar cinta
Kita bertemu di penghujung rindu



Ketika sedang sibuk melayani tetamu yang hadir pada kenduri perkahwinan kakak saya yang lalu,tumpuan saya teralih seketika ke arah DJ bertugas yang memainkan lagu Jamal Abdillah ini.

Terkenang semula saya pada kenangan yang lalu semasa belajar di SM Sains Alam Shah (ASiS) dan Kolej Mara Seremban (KMS).

Lagu inilah antara lagu yang saya nyanyikan dalam kelas semasa prep malam di ASiS bagi menghilangkan tekanan dan kebosanan mengulangkaji pelajaran.Teringat juga sedara Badrul dan Fareez (5 Bestari) yang turut sama “melalak”.Yang seronoknya,tiada suara-suara rungutan malah kadangkala disahut dengan tepukan.Cuma kami terpaksa senyap seketika tatkala Ustad Khai atau Cikgu Shafrin lalu melintasi kelas ketika itu.

Kalau di KMS pula,lagu inilah yang seringkali didendangkan sedara Aiman di bilik air Burhanudin aras bawah.Kadangkala dinyanyikan beramai-ramai sehinggakan boleh kedengaran sebatu jauhnya.

Lagu ini juga antara rangkaian beberapa lagu Jamal Abdillah,Saleem,Ramli Sarip,Rahmat Ekamatra,Lefthanded,Febians,Alleycats,BPR,XPDC,Wings…(dan banyak lagi) yang sering saya nyanyikan bersama sedara Amin di bilik MPP.Masih ingat lagi saya ketika itu,sehinggakan terjadi satu “pertandingan nyanyian” pula antara saya dan Amin yang mana sedara Hakim menjadi ketua juri.Namun Hakim terpaksa menghentikannya kerana katanya;

“Udoh ler tuh.Kome tengok si Mimi tuh.Tension bebeno die mendengo kome tak habih-habih melalak”

Dek kerana menghormati orang yang sedang menelaah pelajaran,terpaksa juga saya hentikan,walaupun hati masih lagi rasa tercabar dengan sedara Amin yang bersuara macho itu.”Mungkin lain kali” bisik hati saya.

Saya sebenarnya meminati lagu-lagu berunsur sentimental dan slow rock (boleh juga dipanggil sebagai rock kapak ataupun jiwang) sejak kecil lagi.Terutama bila sedang tension ,saya suka mendengar lagu Sekuntum Mawar Merah-Alleycats atau Umpama Mimpi di dalam Mimpi-Damasutra.Dan tension tadi pun hilang begitu sahaja.

Saya pernah cuba untuk melayan lagu yang berentak keras seperti lagu-lagu indie,emo,gothic dan juga heavy metal,tetapi entah mengapa hati saya tidak berkenan dengan muzik yang sedemikian.

Mungkin juga ada benarnya kata-kata Ustaz Hanafi (PERKID);

“Muzik ini adalah alunan hati.
Jika dialun dengan lembut,maka lembutlah hati ini.
Akan tetapi,jika muzik ini dialun dengan keras,
maka keraslah hati kita ini.”


“Ili,hang pi tengok sat kalau-kalau ada sapa-sapa tak dapat lagi souvenir.Pastu hang pi habaq sat kat abah,kata Tok Wan dah nak balik dah”-Kata ibu,yang mengejutkan saya dari lamunan lagu Jamal Abdillah itu tadi………………..

3 comments:

natasha said...

hahah where was i ketika pertandingan nyanyian itu?

tibe2 rase rugi tak berada di sana ;p

Al-Walid Nadly said...

U xde r di tempat kejadian mase tuh..=)

S.U.Z.E.R.A.I.N said...

::hahaha aiman nyanyi lari tune tau..hahaha
::loh..malang gle tak dengar ko nyanyi.. tpi mse BTN hari tuh..pergh ko nagn amin same level rsenye..gle suara emas..hahaha
::kenangan aiman n the gang nyanyi lagu2 lama mmg best biopun kekadang pkol 2pagi pon msih melalak lg..haha