Monday, November 3, 2008

Melayu Raya

Perlembagaan Persekutuan Malaysia yang telah dibentuk itu sebenarnya membayangkan ada negeri-negeri Melayu dibawahnya.

Asas di dalam Perlembagaan ialah Persekutuan terdiri daripada Negeri-Negeri Melayu seperti Selangor,Perak,Kedah dan lain-lain serta mengekalkan Perlembagaan Persekutuan sebagai Perlembagaan Melayu.Ini termasuklah mensyaratkan Menteri Besar dari kalangan orang Melayu beragama Islam.

Malaysia pula merupakan gabungan negeri-negeri Melayu kecuali Sabah,Sarawak,Kuala Lumpur dan Pulau Pinang.Itupun negeri-negeri ini masih berajakan Yang Dipertuan Agong,dan Ketua Menteri sepatutnya mesti juga orang Melayu beragama Islam.

Semua ini jelas menunjukkan bahawa Malaysia itu negara Melayu pada asasnya.Maka kerana itu,Perlembagaan Persekutuan itu disusun dengan meletakkan Melayu sebagai teras seperti:

-Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi
-Pentadbiran dengan orang Melayu sebagai majoriti kakitangan awam
-Ekonomi Melayu diberikan keutamaan di dalam DEB
-Majlis Raja-Raja Melayu berfungsi menjaga hak keistimewaan Melayu.


Oleh yang demikian,pemimpin-pemimpin Melayu mesti memberi hujah yang meyakinkan bahawa:

-Negara ini negara Melayu pada asasnya
-Akan tetapi,semua orang mempunyai jaminan hak-hak tertentu di dalam negara ini seperti hak-hak persamaan,ekonomi,hak asasi dan hak berpolitik.


Untuk merealisasikan perkara ini,kita perlulah mendidik anak-anak kita sejak dari awal lagi bahawa Malaysia ini adalah negara Melayu.Tetapi apa yang berlaku sekarang,pemimpin kita tidak mempunyai visi itu dan yang lebih mengecewakan,mereka sendiri tidak faham dengan baik isi kandungan Perlembagaan.

Kesannya dapat kita lihat hari ini.Sejak kebelakangan ini,sudah ada suara-suara menuntut supaya diwujudkan kesamarataan.Mereka mempersoalkan hal-hal lain di dalam tuntutan tersebut dan mentafsirkan Perlembagaan secara selektif,dalam erti kata lain mereka menyokong sekiranya ia menguntungkan mereka.Begitu seriusnya tuntutan kesamarataan ini sehinggakan mereka menekankan hak asasi manusia.

Yang menghairankan hingga kini,mengapa pemimpin Cina boleh bercakap dengan bebas tanpa dibelenggu perbezaan politik?Pemimpin-pemimpin Melayu kini tidak lagi membentuk pemikiran rakyat.Yang membentuk pemikiran kita hari ini ialah orang-orang Cina dalam Gerakan dan MCA yang menuduh pemimpin Melayu tidak berlaku adil kepada mereka.Ironiknya,pemimpin Melayu seolah-olah tidak tahu menjawab bahawa 50 tahun mereka ini diberi kebebasan untuk membesar.Kita tidak pun memberi secara terperinci data keuntungan bukan Melayu di bawah DEB.Tapi kita sibuk dengan 20% ini sahaja.Selebihnya itu siapa?Oleh yang demikian,tidak adillah jika pemimpin Cina ini kerap kali menyalahkan orang Melayu atas tuduhan yang tidak berasas ini.

Jika kita berbicara mengenai Dasar Ekonomi Baru (DEB),sebenarnya hingga kini ia masih menguntungkan orang bukan Melayu kerana orang Melayu hanya baru hendak berubah daripada ekonomi tani dan nelayan kepada ekonomi bandar.Itupun hanya berasaskan perniagaan gerai dan kecil-kecilan.Orang Melayu tidak dapat lagi restructure ekonomi kaum Cina yang sudah menguasai Industri Kecil Sederhana (IKS).

Justeru,kalau kita masih gagal dalam membentuk pemikiran bangsa seperti yang kita mahu dan membiarkan Gerakan dan MCA membentuknya dulu,maka kita akan kalah,yang mana ini bakal menjadi masalah besar kepada kita.Contohilah pendekatan yang digunakan Tun Dr Mahathir Mohamad yang berjaya membentuk pemikiran dan rakyat dapat memegangnya seperti membuat Wawasan 2020.

Oleh itu,kita kini perlu bertindak dalam multi-dimensi.Kita mesti faham dan menggunakan sepenuhnya kuasa yang ada pada orang dan parti politik Melayu untuk menjamin kestabilan politik di negara kita ini.Golongan pemimpin terutamanya harus faham kedudukan sebenar mereka dalam peruntukan Perlembagaan dan undang-undang.Ini dapat dilakukan dengan usaha untuk mentafsir kembali peluang-peluang dalam Perlembagaan dan bagaimana untuk membentuk kembali negara Malaysia yang sepatutnya-Melayu Raya seperti mana yang dibayangkan Perlembagaan Persekutuan dalam semua sudut.

4 comments:

joereza said...

masalah pemimpin melayu sekarang->kurang arif dengan sejarah sendiri dan tidak tegas dalam tindakan...

S.U.Z.E.R.A.I.N said...

actually i wasn't aware of this issue actually..haha the leaders should have the skiils to defend effectively..

Anonymous said...

Pada pendapat ak,pemimpin melayu sedar perihal ancaman kepada melayu,tapi mereka tak mahu dan tak dapat berbuat ape2 kerana tidak tegas,ego dan melihat pada kepentingan diri sahaja.

Nadly said...

Terus dan berterusan diasak...bila nak melawan balik?Hurm....yang penting sekarang pemimpin pelapis perlu sedar peranan masing-masing.