Friday, November 28, 2008

Berdepan soalan golongan tak mahu berdakwah 1

Soalan 1:

Orang Islam masih ramai lagi yang tidak betul, mengapa perlu berdakwah pada non Muslim pula?

Jawapan: Surah Ali Imran ayat 104 menyuruh supaya sebahagian daripada kita melakukan dakwah untuk mengembangkan Islam. Dalam ayat ini diperintahkan supaya hendaklah ada sebahagian daripada masyarakat Islam di sesuatu kawasan untuk menjalankan kerja-kerja mengembangkan Islam sebagai kerja khusus mereka. Namun, ini bukanlah bermakna apabila telah wujud kumpulan yang khusus yang menjalankan aktiviti dakwah kepada non Muslim, maka umat Islam yang lain tidak perlu “menjual” Islam kepada non Muslim. Tetapi hakikatnya, setiap orang Islam perlu melakukan amar maaruf nahi mungkar.

Ini dapat dilihat di dalam Quran 3:110 yang menyatakan bahawa setiap orang di kalangan umat Nabi Muhammad saw, iaitu sebagai umat terakhir, perlu “bekerja” sebagaimana nabi-nabi yang diutuskan kepada setiap umat yang terdahulu (Quran 13:7, 16:36). Para nabi ini bertugas mengajak manusia kepada tujuan penciptaan manusia iaitu serve atau worship hanya kepada Allah (Quran 51:56). Apabila nabi sudah tidak ada lagi, maka setiap individu yang mengaku hamba kepada Allah lah yang menyambung tugasan tadi mengikut kemampuan masing-masing, iaitu tugas "amar maaruf nahi mungkar" tadi.

Timbul satu persoalan di sini, apakah perkara mungkar terbesar di sisi Allah? Jawapannya semestinya mensyirikkan Allah. Siapakah yang mensyirikkan Allah? Jawapannya sudah semestinya orang-orang non Muslim (dan sebahagian umat Islam sendiri). Adakah kita (umat Islam) mencegah KEMUNGKARAN NOMBOR SATU ini secara yang secukupnya? Jika tidak, adakah kita fikir Allah tidak akan menyoal kita tentang perkara ini di akhirat nanti? Malah jika kita lihat perkara makruf terbesar pula ialah MENGESAKAN Allah. Jika kita lihat di surau-surau, masjid-masjid, sekolah-sekolah dan IPT, setiap hari kita diajak kepada kebaikan (amar maaruf) dan diingatkan tentang kemungkaran (nahi mungkar) beserta dengan hukum hakam dan lain-lain perkara oleh ustaz/ah dan imam. Tetapi, malangnya soal aqidah amat kurang menjadi fokus hinggakan ramai di kalangan umat Islam bersolat tapi tiada roh di dalamnya, berpuasa tapi seolah-olah menjadi adat, bertudung tapi hanya ikutan. Sebab itulah ada yang bergelar "ustaz, ustazah, imam" yang hafal yasin, tidak pernah tinggal solat, puasa, tapi masih terbabas menjadi kafir.

Walaubagaimanapun, sebenarnya kita tidak perlu hairan tentang perkara ini kerana sedangkan syaitan yang pernah tinggal di dalam syurga dan tahu tentang kebenaran Allah, Nabi Muhammad saw, nikmat di syurga dan siksaan di neraka pun boleh menentang Allah, inikan pula manusia yang bernama "ustaz/ah dan imam".

No comments: