Wednesday, February 18, 2009

Autisme

Bagaimanakah sebenarnya rupa autisme?

Terdapat ramai individu dengan autisme mempunyai ciri-ciri seperti kekurangan upaya atau defisit dalam kemahiran berkomunikasi dan asas kemahiran hidup akan tetapi ciri-ciri kanak-kanak autisme tidak serupa. Maka ramai ahli profesional merujuk autisme sebagai "pelbagai masalah" (spectrum disorder). Autisme sendiri merupakan gangguan yang berkaitan banyak aspek perkembangan kanak-kanak, ada tiga kumpulan dengan fungsi berbeza yang yang biasa menghadapi masalah, iaitu bahasa, fungsi sosial, dan tingkahlaku repetitif.


Mendefinisikan Autisme

Autisme masih kurang difahami dan dianggap paling misteri dalam kumpulan "pervasive developmental disorders [PDD]." Ramai pula yang tidak pernah berjumpa atau mengenali individu yang mengalami autisme. The National Institute of Child Health and Development (2003) menyatakan autisme ialah masalah biologikal yang kompleks dan dihadapi individu sepanjang hayatnya. Individu dengan autisme menghadapi masalah interaksi sosial dan komunikasi. Jadi mereka menghadapi masalah pertuturan atau mereka tidak dapat menumpukan atau memberikan perhatian kepada anda. Mereka berkelakuan tertentu, atau mengulang-ngulangkan [ekolalia] perbuatan tingkah laku tertentu (seperti tidak mendengar arahan kecuali diletakkan pensil secara selari, atau menyatakan ayat tertentu berulang-ulang kali). Mereka mungkin bertepuk tangan menyatakan mereka gembira dan mencederakan diri sendiri untuk menyatakan sebaliknya.

Pada 1943, Leo Kanner telah mengenalpasti gejala yang menjelaskan ciri-ciri autisme. Kanner pula (1943/ 1983) menghuraikan istilah autistik sebagai "mengelakkan diri dari realiti/kehidupan sebenar." Sebelum Kanner, kanak-kanak yang mengalami masalah autisme dilabelkan sebagai "schizophrenia, febble minded, idiot, mentally retarded, mbecile, childhood schizophrenia, early infantile autism, childhood onset pervasive deveopmental disorder." Anggapan apabila dewasa mereka menjadi schizophrenia diakui tidak benar oleh beberapa pengamal profesional.

Kanner menghuraikan kanak-kanak ini mempunyai daya ingatan yang tinggi, lambat perolehan pertuturan dan bahasa (termasuk sebutan terbalik, ekolalia, dan masalah literasi) dan terlalu menekankan perlakuan yang sama. Perkataan "autisme" dipinjam dari perkataan yang pernah digunakan untuk menjelaskan sifat schizophrenia yang bermaksud menarik diri daripada perhubungan dan menutup diri dari dunia luar.

Pada peringkat awal autisme sudah dapat dilihat tanda-tandanya sebelum kanak-kanak berusia 3 tahun, Kebiasaanya gejala autisma sudah mulai dapat dikesan seawal secara saintifik di usia 2 hingga 5 tahun. Tapi pada beberapa kes, tanda-tanda autisme hanya boleh dikesan di usia sekolah. Secara umum, gejala autisme berbeza-beza bagi setiap orang yang mengalaminya


Tanda-tanda autisma meliputi beberapa gangguan perkembangan pada anak, iaitu :

1. Gangguan komunikasi, verbal dan non verbal

- Lambat berkomunikasi atau tidak dapat komunikasi.
- Mengeluarkan kata - kata yang tidak dapat difahami oleh orang lain.
- Sukar memahami dan tidak menggunakan kata-kata dalam konteks yang sesuai.
- Tidak bercakap apabila berkomunikasi untuk komunikasi.
- Suka meniru, ada yang pandai meniru nyanyian, nada-nada tertentu atau kata-kata yang mempunyai maknanya.
- Kadang autisme berkomunikasi mendatar seperti robot.
- Mimik muka yang tiada reaksi.
- Keadaanya seperti mengalami masalah pendengaran, tetapi bila mendengar suara yang disukainya,mereka akan bereaksi dengan cepat.

2. Gangguan interaksi sosial

- Mengelak atau menghindari untuk bertentangan muka.
- Mengalami maslahan pendengaran.
- Merasa tidak selesa dan meronta-ronta bila dipeluk.
- Tidak berusaha untuk berinteraksi dengan orang lain.
- Bila inginkan sesuatu, mereka akan menarik tangan orang yang terdekat dan mengharapkan orang tersebut melakukan sesuatu untuknya.
- Bila didekati untuk bermain, golongan autisme akan menjauhi diri.
- Kebiasaan golongan autisme kehadirannya memberi ketidakselesaan kepada orang lain..
- Ketidakmahuan untuk berhubung dengan orang lain lebih kelihatan pada rakan-rakan seusia dengannya.

3. Gangguan perilaku dan bermain

- Kadang-kadang mereka sendiri tidak tahu cara untuk bermain. Jika bermain pun, kelihatan agak mendatar dan melakukan gerakan yang berulang selama berjam-jam.
- Apabila sudah agak selesa dengan sesuatu permainan, mereka akan menolak jika diberi permainan yang lain serta cara bermainnya juga cukup pelik dan aneh.
- Menahan sesuatu benda yang berpusing (memegang tayar kereta permainan secara terus menerus untuk jangka masa yang lama).
- Mengengam sesuatu benda seperti kad, tali, pencil dan sebaginya secara berterusan dan dibawa ke mana-mana.
- Sering memerhatikan jari-jarinya sendiri, kipas angin yang sedang berputar, air yang berterusan bergerak.
- Kerap menunjukan kelakuan bersifat ritualistik.
- Kadang-kadang golongan autisma memperlihatkan seperti golongan hiperaktif, seperti tidak dapat duduk diam untuk seketika, berlari-lari ke sana sini, melompat-lompatdan sebagaiya.
- Kadang-kadang mereka akan menunjukan sifat yang sangat diam dan tenang.

4. Gangguan perasaan dan emosi

- Tidak mempunyai atau kurang perasaan simpati. Kadang-kadang mereka tidak mempunyai perasaan kasihan. Bila ada saja kanak-kanak menangis, ia tidak mempunyai perasaan kasihan tapi malah merasa terganggu. Ia memnghampiri kanak-kanak menagis dan memukulnya.
- Ketawa sendiri, menangis atau marah-marah tanpa sebab yang nyata.
- Sering mengamuk di luar kawalan, terutama apabila mereka tidak mendapatkan apa yang diingini,bahkan mereka juga boleh menjadi agresif dan dekstruktif.

5. Gangguan persepsi di luar kawalan atau di bawah sedar

- Mencium, menggigit atau menjilat mainan atau benda apa saja.
- Bila mendengar suara kuat bunyinya mereka terus menutup mata.

- Merasa tidak selesa bila memakai pakaian dengan bahan tertentu.

3 comments:

Ezati said...

hmm..adik my roommate di kms meninggal sbb autisme pada usia 9 tahun..kalau x silap dlm tahun 2008 atau maybe akhir 2007..alfatihah to arwah..

FaES said...

when i was in IB, i was assigned to do a community service in an autisme centre in Klang. from that moment, i know that theyre special. every two weeks we spent with the kids, we tried to fill their days with helping them to live in a better life, that is by teaching them with basic skills and lessons. after two years there, i learned a lot from them.

hehe saje nk kongsi pengalaman...=)

Nadly said...

Ezati~~Alfatihah to arwah too.

Anjang~~A'ah.aku nampak walaupun ada cacatnye dowg dari segi neurologinye,tp dowg mmg special.

Aku minat nk tau psal autism ni bila aku dtang kat ASiS tempoh hari and realised when ada sowg dari student2 ASiS yg bru ni ade autisme ni..=)(