Wednesday, February 11, 2009

ASiS;Syahbandar

Baru-baru ini saya telah berkunjung ke sekolah tempat saya pernah belajar,iaitu ASiS (SM Sains Alam Shah) di Bandar Tun Razak.Kunjungan ini telah saya rancang sejak minggu lalu di samping menghadiri taklimat pra-perjalanan anjuran MARA di UniKL.Saya meluangkan masa dari hari Jumaat 6hb hingga Ahad 8hb di sana.

Kali terakhir saya melawat ASiS ialah pada bulan April yang lepas,iaitu ketika Hari Karnival ASiS diadakan.Dan sepanjang tempoh itu,pelbagai perubahan dan kejayaan dikecapi oleh ASiS.Ramai guru-guru ASiS pada zaman saya dahulu berpindah.Tiada lagi cikgu Farihah,Cikgu Farihan,Cikgu Bad,Cikgu Titiyaka,Ustaz Zul,Cikgu Rosemawati dan Ustazah Muhayah.Selain itu,asrama kini tiada lagi katil double decker dan digantikan dengan katil single.Blok tempat Cikgu Rosemawati dan Ustazah Muhayah tinggal dulu kini menjadi blok asrama yang baru.Dewan besar sekolah kini dilengkapi air-conditioner.Bahagian ampaian pula kini sudah berbumbung.



Melihat semua ini,saya pantas mengingat kembali semasa era batch-batch perintis,iaitu batch 1 dan batch 2 (batch saya).Semua itu tidak ada malah kemudahan yang ada cukup terhad.Teringat sewaktu di dalam kelas semasa cikgu mengajar,tiba-tiba ramai kawan-kawan dari kelas lain dan kelas saya berlari-lari sehingga keadaan di luar kawalan cikgu.Rupa-rupanya mereka berlari ke arah ampaian untuk menyelamatkan pakaian masing-masing dari basah kuyup akibat hujan lebat.

Banyaklah lagi dugaan dan cabaran selaku pelajar perintis di ASiS ini.Namun itu semua tidak menjadi penghalang.Kejayaan demi kejayaan dicapai dari segi akademik dan kokurikulum semenjak zaman itu hinggalah sekarang.

"Oleh itu,adik-adik sekalian perlu bersyukur dengan segala nikmat yang anda kecapi sekarang.Syukur itu bukan sahaja perlu terucap secara lisan,malahan perlu timbul dari hati nurani anda sendiri,tatkala kalian menghadapi sesuatu dugaan maka janganlah merungut.Fikirkan bahawa ada lagi insan yang jauh kurang bernasib baik seperti anda.Tatkala itu,Allah akan memberi kita ilham bagaimana untuk mengatasi dugaan itu asalkan ada iltizam dari kalian untuk merubah diri sendiri"

-Inilah antara pesanan saya dalam tazkirah maghrib pada hari Sabtu yang lepas kepada pelajar-pelajar ASiS yang kini menjangkau batch ke-6.Kata-kata ini saya ucapkan di atas kesedaran bahawa ASiS kini tidak lagi boleh memandang ke belakang,sebaliknya terus maju ke hadapan.2010 cuma tinggal setahun lagi dari sekarang.Harapan agar visi ASiS untuk menzahirkan pemimpin bertaraf dunia akan dapat dicapai pada tahun itu.

Syahbandar

Saya berkesempatan meninjau sendiri aras dan dorm tempat saya tinggal dahulu di ASiS.Pemandangannya sudah berubah sama sekali.Dinding dicat dengan baik dan lambang-lambang dan slogan sebagai trademark rumah dapat dilihat di mana-mana.Lantai dorm juga telah berjubin.Dorm kini sudah berkali ganda cantiknya dari dulu.Sekali sekala teringat pujian dari ketua guru rumah terhadap lantai dorm 2B5 yang senantiasa berkilat sehingga menjadi buah mulut semua guru-guru ASiS ketika dahulu.

"Lantai 2B5 berkilat.Sampai boleh dibuat cermin.Macam inilah yang saya mahu dari setiap dorm Syahbandar"-Encik Zulkifli Hamzah

"Tiap-tiap kali mesyuarat warden,takde cerita lain yang keluar.Mesti nak cakap pasal lantai dorm 2B5"-Encik Sharil Adha Md Nor

Juga ingatan terhadap rakan-rakan se-dorm yang lain seperti Afif,Ikhwan,Azrin,Ucop,Fikri Azriq,Qawiem,Afiq,Imran,Pi'e dan Joe yang kini sudah pun punya hala-tuju masing-masing.Tidak juga dilupakan senior dorm seperti abang Mat Sharil,Rohaizwan dan ketua Dorm-Encik Kicap.Banyak kenangan,samada yang manis atau pahit sepanjang saya tinggal di dorm ini.




Hanya satu sahaja kebanggaan saya yang masih tinggal bersama Syahbandar,iaitu lagu rasmi yang dinyanyikan tiap-tiap pagi Selasa semasa perhimpunan mingguan rumah.Saya telah mencipta lagu ini setelah lagu yang pertama saya ciptakan untuk Syahbandar "kurang mendapat sambutan".Saya rasa cukup terharu kerana lagu ini masih lagi dinyanyikan oleh ahli rumah Syahbandar sehinggalah sekarang.

Lagu ini diilhamkan dari lagu "Biar Jasa Jadi Kenangan" yang sering dinyanyikan oleh penyokong pasukan bola sepak Kedah.Berikut adalah liriknya:

Yakinkanlah diri sendiri
berjuanglah sejiwa murni
Tekun berani sesungguh hati
Mengharungi serata negeri

Biar jasa jadi kenangan
hitam kuning lambang kemegahan
penuh semangat dengan harapan
Syahbandar!Syahbandar jadi johan

Korus:

Kami...Kami pantang kalah
walau sakit jatuh dan rebah
bangun lantas semula gagah
bujur lalu melintang patah

Hitam kuning tandaku,
Jalur lambang rumahku
Sematkanlah harapan
Cemerlang Gemilang dan terbilang...

Namun begitu,kenangan-kenangan ini mungkin suatu hari nanti akan hilang begitu sahaja tatkala kedengaran dari kalangan guru-guru ASiS sendiri bahawa ASiS bakal berpindah ke premis baru di Sendayan,Negeri Sembilan.Ini kerana Maktab Perguruan Ilmu Khas (MPIK) akan mengambil alih kawasan ASiS sebagai jajahan takluknya;sesuatu yang amat dikesalkan ramai pihak,termasuklah diri saya sendiri.

Sekarang,usaha-usaha telah dimulakan oleh pihak sekolah sendiri dengan bantuan Alumni Sekolah Alam Shah (ASAS) untuk membatalkan usaha MPIK tersebut.ASAS merasa terpanggil untuk membantu kerana mereka masih menganggap kawasan ASiS ini sebagai sebahagian daripada Sekolah Alam Shah (SAS) yang sudah berpindah ke Putrajaya.Lagipun Alumni Pelajar ASiS (OASiS) masih lagi belum kukuh untuk turut sama membantu.Namun OASiS tetap akan mengusahakan sesuatu bagi membantu pihak sekolah mengatasi krisis ini.

Biar apa jua kesudahannya,saya amat berharap agar kegemilangan dan kehebatan ASiS sebagai sekolah yang cemerlang dari pelbagai sudut hasil gabungan cetusan minda para guru dengan teknokrat ASiS ini tidak akan mudah pudar,malah terus mencapai kejayaan pada masa akan datang,biarpun diasak dari pelbagai sudut,bak kata lagu Syahbandar tadi;

"Kami pantang kalah,walau sakit jatuh dan rebah,bangun lantas semula gagah,bujur lalu melintang patah."




P/s:Insya Allah,saya akan kembali ke ASiS pada Khamis ini sekiranya saya masih belum berlepas ke New Zealand.Saya dijemput oleh pihak sekolah bersama-sama saudara Izzat A.Rahman,dan Zulfadli Zakaria (kini masing-masing menuntut di University of Western Australia (UWA) dan University of Melbourne) untuk menyampaikan ceramah kepada pelajar-pelajar ASiS batch ke-7 yang baru mendaftar.

Cikgu Shafrin keluar di TV9 setahun lalu;

4 comments:

FaES said...

oohhh ttbe trharu tgk ASIS yg dh brubah! n i like syahbandar's new logo too! =p
oit bile nk fly? cpt r trbang! haha

miminapis said...

assalamualaikum,

oho, baru tahu. kirenya ASiS sama dgn seseri ke? sbb kitorg 2nd batch, korang pun 2nd batch. ingatkan ASiS tua setahun drp seseri. :D

agak sayu lah jugak kalo ASiS kena pindah ke N9 kan. nnti memori pioneer n batch2 terawal, xde sgt.

semoga baik2 lah ye, mereka2 di ASiS.

p/s-rsult SPM'08 menanti. :D

saye kerink said...

Saya nak masuk asrama penuh boleh tak? saya dari luar bandar. hehe ;]

Nadly said...

FF ~ Boleh2. Huhu :)