Thursday, October 9, 2008

Pihak yang teraniaya dianggap bersalah

Banyak perkara yang kita di Malaysia dapat pelajari daripada pengalaman rakyat di negara-negara lain.Di Palestin, rakyatnya yang telah lama dijajah dan mengalami serba macam penderitaan dan penindasan ekonomi, politik, sosial,pendidikan dan sebagainya tidak diendahkan dunia antarabangsa.Ini disebabkan mereka telah dikelirukan oleh kuasa dunia yang berpengaruh bahawa mereka (rakyat Palestin) adalah pengganas dan pengancam terhadap keselamatan dunia.

Keadaan umat Iraq juga sama dan demikian juga halnya dengan umat di Afghanistan.Mereka semuanya dimasukkan ke dalam golongan pengganas, dan perlu diperangi habis-habisan. Presiden Bush baru sahaja mengumumkan bahawa ribuan askarnya yang sekarang menduduki Iraq akan dipindahkan ke Afghanistan untuk memerangi ancaman ‘pengganas’yang kelihatan semakin berleluasa akhir-akhir ini.Tindakan itu perlu dilakukan katanya ‘untuk menyelamatkan anak cucu kita daripada pengganas dunia itu’.

Kadang-kadang tindakan pribumi sesebuah negara yang tertindas dan telah lama teraniaya untuk memperjuangkan hak mereka sering dilihat sebagai tindakan ganas dan mengancam keselamatan orang lain.Tindakan rakyat Palestin dalam memperjuangkan hak mereka umpamana,terutama ketika mereka bertindak ganas sebagai reaksi terhadap kekerasan yang dilakukan kepada mereka, sering dianggap tindakan ganas yang tidak mengikut lunas-lunas demokrasi dan perikemanusiaan.Ertinya mereka yang bertindak untuk melepaskan diri dari penganiayaan sering pula dilabelkan sebagai golongan pelampau,sedangkan kerajaan Israel yang bertindak ganas terhadap mereka mendapat pembelaan sebagai suatu kuasa yang bertujuan menegakkan keamanan dan demokrasi di sana.

Perkembangan politik di negara kita akhir-akhir ini yang mengalami perubahan radikal secara mendadak akibat “kekalahan” Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum yang lalu,menampakkan satu aliran yang keseluruhannya meletakkan kesalahan terhadap institusi-institusi yang terlibat dengan hak dan keistimewaan orang Melayu dan Islam.

KEISTIMEWAAN

Hak keistimewaan orang Melayu seperti isu-isu yang berkaitan dengan kontrak sosial, Dasar Ekonomi Baru (DEB),dasar pendidikan,malah isu-isu agama Islam juga sering dibangkitkan oleh banyak kalangan, terutamanya ahli-ahli politik.Semuanya ini dijadikan alasan kenapa parti pemerintah mengalami kekalahan mengejut dalam pilihan raya yang lalu dan mengakibatkan kegawatan politik yang serius serta kegelisahan rakyat yang amat memuncak.

Akibat keadaan ini,maka kempen secara meluas dan menyeluruh oleh Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) dan politik di tanah air kita telah dijalankan serentak sehingga majoriti rakyat terpengaruh.Maka segala tentangan terhadap hak istimewa orang Melayu dan segala institusi yang dikaitkan dengan orang Melayu dan Islam mulai dikritik sebegitu rupa sehingga keadaan kelihatan amat tidak terkawal,terutamanya yang menyentuh sensitiviti orang Melayu dan Islam sendiri.

Perubahan arah pemikiran dan persepsi rakyat ini dieksploitasikan oleh berbagai-bagai pihak,terutamanya oleh ahli politik yang mencari keuntungan peribadi,para racist yang sekian lama memperjuangkan kaum dan budayanya,dan kalangan yang sekian lama memperjuangkan ideologi politik sempit mereka untuk dipaksakan menjadi dasar pemerintahan yang selama ini tidak diterima oleh rakyat umum.

Alasan mereka kelihatan agak meyakinkan,iaitu kerana kepincangan yang mereka andaikan itulah yang kononnya menyebabkan rakyat majoriti tidak memilih parti BN yang selama ini menguasai negara,sedangkan faktor-faktor lain tidak mereka ketengahkan sama sekali,malah kalau boleh haruslah dipendamkan supaya tidak timbul sedikit pun.

Sebenarnya,kekalahan di dalam pilihan raya tidaklah boleh diterjemahkan secara yang amat simplistik.Saya rasa keputusan pilihan raya yang berdasarkan persepsi palsu yang dihebohkan-hebohkan sekian lama sebelum menjelang pilihan raya lagi,sehingga mempengaruhi orang awam,tidak boleh dijadikan ukuran bahawa orang atau parti yang memenangi pilihanraya itu merupakan orang atau parti yang lebih baik.

Rasulullah SAW ketika mula diutus oleh Allah SWT untuk memimpin manusia ke jalan yang benar itu pun dianggap sebagai orang yang gila,ahli sihir dan penyair oleh para musuhnya dan kalangan pihak tradisionalis yang mahu mempertahankan adat dan tradisi lama mereka.Sekiranya kita mengandaikan pada ketika itu diadakan pilihanraya untuk memilih pemimpin tertinggi di dalam masyarakat itu,mungkin mereka sebagai pengundi fanatik melulu tidak akan memilih Nabi Muhammad sebagai pemimpin mereka.

Sebab itulah juga ketika proses pemilihan khalifah selepas kewafatan baginda,maka pemilihan itu tidak dilakukan secara terbuka kepada umum,malahan suatu lembaga pemilih yang terdiri daripada bijak pandai saja yang membuat pilihan.

Oleh itu persepsi rakyat umum tidaklah seharusnya menjadi ukuran mutlak sehingga dengan itu kita dapat terus membuat kesimpulan begitu dan begini,terutamanya sekiranya hal itu ditafsirkan secara melulu mengikut kepentingan yang tertentu,oleh pihak-pihak yang tertentu.

PERCUBAAN

Malah di dalam pilihan raya yang lalu,pengundi masih menaruh kepercayaan kepada calon-calon UMNO yang selama ini dianggap sebagai parti yang sederhana.Jadi kenapa pula kesalahan harus dibebankan kepada orang Melayu,terutamanya jika dilihat kepada perangkaan orang Melayu yang menjadi anggota parti politik,bukan semua orang Melayu berada di dalam suatu parti yang tertentu.Banyak lagi orang Melayu yang tidak menjadi anggota mana-mana parti.
Oleh itu,percubaan untuk mengubah persepsi umum tentang dasar negara mengenai hak keistimewaan orang Melayu,DEB dan isu-isu agama yang dianggap tidak demokratik dilakukan.
Ia harus dibangkitkan secara telus dan terus terang tanpa menghiraukan sensitiviti kaum dan agama lagi.Ia akhirnya mengakibatkan ahli politik Melayu sendiri melatah dan mengeluarkan reaksi spontan tentang dasar undang-undang,biasiswa,ekonomi dan sebagainya,seolah-olah kempen reversed psychology yang dilancarkan dengan hebat itu,benar-benar menjadi perangkap yang memerangkap ahli politik Melayu itu sendiri.


Oleh itu tidak hairanlah dalam keadaan ini akan timbul satu dua ‘kambing hitam’ yang memberi reaksi penuh emosi terhadap perkembangan mutakhir yang dianggap melampaui batas-batas keharmonian kaum dan agama yang menyebabkan mereka bertindak liar sebagai reaksi terhadap apa yang dianggapnya sebagai tindakan melampau daripada orang lain untuk merampas haknya.

Hal inilah yang berlaku apabila Majlis Peguam menganjurkan forum mengenai ‘Memeluk Islam’.Orang-orang merasakan bahawa kaum dan agamanya tercabar dengan begitu hebat akan bertindak dengan keras,walaupun tindakan itu sebenarnya agak keterlaluan pada pandangan umum.Contohnya,apabila seorang ahli PKR yang bertindak menentang forum itu dianggap tidak mematuhi disiplin parti sedangkan ia bertindak atas sifatnya seorang Muslim dan suara emosional yang timbul dari Bukit Bendera mengenai pendatang di negara ini yang mendapat sokongan semua bahagian UMNO Pulau Pinang.

Sebab itulah di atas,saya tegaskan bahawa aksi dan reaksi haruslah diberikan pertimbangan yang sewajarnya sebelum menghukum mana-mana pihak yang terlibat.Kita tidak mahu menjadi seperti kes rakyat Palestin yang teraniaya dan tertindas,yang akhirnya mereka pula dianggap bersalah dan patut dihukum,sedangkan pihak lain yang lebih kejam dijulang sebagai wira.
Oleh itu kita rakyat Malaysia,dari sebarang kaum dan keturunan,haruslah segera kembali kepada dasar dan sejarah penubuhan dan pembangunan negara kita yang selama ini menjadi contoh terbaik kepada dunia sebagai negara yang stabil dan aman damai.Keutuhan kepimpinan negara kita telah dapat mengawal negara ini dengan baik.Oleh itu,kita tidak mahu rakyat di negara ini menjadi seperti anak ayam kehilangan ibu.

3 comments:

erul alambina said...

hohoo..begitu kah cik nadly aizat?
hurm~~

joereza said...

ya..sekarang ini majlis peguam sangat radical. Kebanyakan parti-parti pembangkang terutamnya yang bukan melayu menggunakan majlis peguam untuk mengubah perlembegaan negara dengan melalui tekanan ke atas kerajaan. Kebanyakn orang kuat majlis peguam juga ahli politik,Karpal singh,gobind singh deo.

yang aku tau anak beranak singh ni memang anti Islam.Walhal peguam agama Islam pun ade yang backing kafir. Contohnya Malik Imtiaz

Nadly said...

Agreed about the suggestion made that the Muslim's and Malay lawyers must take over the Majlis Peguam.Those Singhs won't stop until they change Malaysia to a secular country....Malaysian Malaysia?Think about it again.