Tuesday, October 14, 2008

Al-Quran atau Bible,manakah Kalam Allah sebenar?-Bahagian Akhir.

Pada bahagian perbincangan yang terakhir ini,saya akan mengupas secara umum perbandingan di antara Bible dan Al-Quran,dek kerana kesuntukan masa dan kesempatan,di samping memberi peluang kepada topik-topik yang lain pula untuk diperbincangkan.Saya akan cuba menulis dengan cara yang mudah difahami oleh pembaca sekalian,Insya Allah….
Penekanan diberikan atas berapa aspek.Ayuh,kita mulakan.

Percanggahan (contradiction)

Allah SWT sebenarnya telah menyatakan kepada kita,bagaimana hendak mengenalpasti sesuatu inskripsi agama,sama ada ia datang dari Allah,mahupun tidak.Ujian ini ada di dalam Al-Quran,iaitu di dalam surah Nisaa,ayat yang ke-82;

Photobucket

Ujian ini boleh dilakukan terhadap mana-mana buku yang didakwa Kalam Allah.Kita cuma perlu melihat sama ada ia konsisten dengan dirinya sendiri.

Tetapi,ada pihak di kalangan umat Kristian sendiri yang mendakwa terdapat lebih 50 000 kesilapan fakta di dalam Bible!

Photobucket

Di dalam entri ini,saya akan berikan satu contoh kontradiksi daripada The New Testament,iaitu dari Gospel of John,Chapter 18,verse number 9 (John 18:9);

That the saying might be fulfilled,
which He spoke;
"Of those whom You gave Me,
I have lost none."


Di dalam ayat ini,Jesus berdoa kepada Tuhan dan menyatakan bahawa dia tidak akan kehilangan "mereka",iaitu kesemua 12 orang pengikutnya (Twelve’s Disciples) setelah apa dan yang akan berlaku terhadap dirinya.

TETAPI,di dalam Bab sebelumnya,iaitu Bab ke-17,di dalam ayat ke-12 (John 17:12) :

While I was with them in the world,
I kept them in Your name.
Those whom You gave me;
I have kept;And none is lost,
EXCEPT the son of perdition.


‘Son of perdition’ di sini merujuk kepada Judas Iscariot.Bermaksud,di dalam bab ini,Jesus kehilangan Judas Iscariot yang berpaling tadah terhadapnya dan menyertai pendita Yahudi,seterusnya membawa kepada penyaliban Jesus.

Di dalam Bab 18 tadi Jesus berkata dia tidak kehilangan mana-mana pengikut Dua Belas nya.Tetapi di dalam Bab 17 pula,Jesus berkata dia hilang seorang pengikutnya.

MANA SATU YANG BETUL?

Sekiranya situasi ini berlaku di mahkamah,di mana seorang saksi memberi kenyataan yang bercanggah pada dua masa yang berlainan,dia boleh didakwa atas kesalahan memberi kenyataan palsu.Fikir-fikirkan……..

Sifat Allah SWT

Di dalam Bible,iaitu mulanya di dalam Book of Genesis,kita diberitahu bahawa Allah menciptakan alam semesta ini dalam tempoh enam hari.Dan,menurut Book of Exodus,Chapter 31,verse number 17,Allah telah ‘berehat’ dan ‘tidur’.Bermaksud apabila setelah kerja keras selama enam hari mencipta alam ini, Allah terpaksa berehat pula?

Ini adalah karut sepenuhnya dan menghina Allah sebagai Tuhan sekalian alam.

Menurut Al-Quran pula,di dalam Surah Qaf,ayat 38 yang berbunyi;

"We created the heavens and the earth and all between them in six Days; nor did any sense of weariness touch Us"

Ayat ini membuktikan sifat ketuhanan Allah yang sebenar,iaitu suci daripada rasa letih dan lemah yang mana ia merupakan sifat manusia.

Jadi,pilihan terserah kepada anda;sama ada sifat Tuhan yang diterangkan di dalam Bible yang mana perlukan rehat dan tidur,mahupun Al-Quran yang mengesahkan kekuasaan-Nya sebagai Tuhan sekalian alam.

The Omnipotence of God

Ini adalah yang terakhir.

Di dalam Bible,iaitu di dalam the New Testament,Mark menceritakan di dalam Injilnya; (Mark 10:27);

But looking at them,Jesus said;
"With men it is impossible,
but not with God;for with God
all things are possible."


Setuju di situ.Al-Quran mengesahkannya kerana apabila Allah inginkan sesuatu itu terjadi (Kun), maka jadilah ia (Fayakun).

Akan tetapi,di dalam Old Testament ada ayat yang menafikannya.
Di dalam Book of Judges,Chapter 1,verse number 19 (Judges 1:19);

So the Lord was with Judah.
And they drove out the inhabitants of the mountains,
but they COULD NOT drive out the inhabitants of the
lowlands;because they had the chariots of iron.


Lord yang dimaksudkan ialah Tuhan,manakala Judah adalah dari keturunan Israel.Adalah suatu bentuk anomali apabila Tuhan tidak berkuasa menghalau penduduk tanah rendah hanya kerana mereka mempunyai ‘kereta kebal’??

Sedangkan di dalam Al-Quran tertulis di dalam surah Buruj;

"Doer of all that He intends"

Sekali lagi,pilihan terletak di tangan anda.

Al-Quran ataupun Bible,yang manakah Kalam Allah yang sebenar??
Sekian sahaja untuk kali ini.Mudah-mudahan anda memperoleh manfaat daripada hasil penulisan saya ini.Insya Allah,saya akan terus menulis pada masa yang akan datang dengan topik yang lain pula,sama ada di dalam skop perbandingan agama ataupun yang luar.

Jazakallah...

No comments: