Monday, December 1, 2008

Berdepan soalan golongan tak mahu berdakwah 4

Soalan 4 :
 
Kita sudah ada ustaz dan ustazah yang melakukan kerja-kerja amar maaruf nahi mungkar ini, kenapa perlu kita buat juga?

 
Jawapan:
 
Ustaz/ah dan imam sentiasa melakukan kerja-kerja islah samada di masjid, surau, sekolah, IPT, radio, tv dll. Malah kita ada badan NGO contohnya seperti IIS, IPSI, ABIM, JIM, ISMA, group usrah (friendster) , tabligh dll juga lakukan perkara yang sama. Walaupun jemaah-jemaah yang disebutkan tadi juga "pernah" lakukan dakwah kepada non Muslim, tetapi adakah ia mencukupi berbanding keperluan? Kita percaya bahawa ia adalah amat jauh daripada mencukupi kerana mereka kekurangan tenaga.

Kenapa amat sedikit berbanding keperluan? Mari kita kaji perkara ini. Tahukah kita, bahawa di luar sana terdapat ramai orang yang belum Islam tetapi mereka ini sebenarnya berminat dengan Islam.Malangnya mereka tidak tahu nak bertanya pada siapa, dan kita juga tidak tahu siapakah mereka itu (padahal mungkin kawan kita sendiri!). 
 
Malah ada juga secara terang-terangan menunjukkan minat (sebahagian yang lain tunjukkan minat cara kabur atau hanya memberi isyarat saja) terhadap Islam, tapi malangnya kawan-kawan Muslimnya tidak pernah “menjemput” atau “memperkenalkan” Islam. Bertambah malang lagi, ada juga orang Islam yang tidak menggalakkan mereka ini memeluk Islam. Ini adalah pengalaman-pengalam an orang-orang yang sudah pun memeluk Islam dan mereka mendedahkan perkara ini. Selain daripada itu, ada juga yang berminat dengan Islam tapi apabila melihat perangai orang melayu khasnya, mereka tidak jadi memeluk Islam.

Jadi, dari sini kita dapat melihat bahawa islah dan dakwah perlu berjalan serentak. Bukan islah sahaja.

No comments: